Lainaa.com

Yleinen

5. Reflektointi

02.03.2015, jonnarothberg

5. Reflektointi

Markkinaennakoija

Tuotesuunnittelijan työssä seuraan jatkuvasti liikunta-alan trendejä, osallistun koulutuksiin ja mietin mitkä tuotteet palvelisivat parhaiten Vierumäen asiakkaita. Haluamme olla edelläkävijöitä ja brändimme mukaisesti tarjota monipuolisesti uusimpia liikuntatuotteita.

Strategia ohjaa panopistealueitamme ja segmenttjä, jotka näemme tärkeäksi ( mm. ikääntyvät, venäläiset, perheet, vapaa-ajanasiakkaat, lähialueen asukkaat ) Tämä antaa pohjan  myös omalle suunnittelulle ja tuotteiden markkinoinnille. Suunnittelu > sisäinen markkinointi/sisäiset asiakkuudet > tuotteen vienti myyntiin ( > hinnoittelu, myynnin ohjeistus )

Muutosagenttina toimiminen edellyttää kaikessa myyntityössä rohkeutta, luovuutta ja epäonnistumisen hyväksymistä sekä epämukavuusalueella olemista. Näitä tilanteita on pitkän työuran aikana tullut useita ja mielestäni on oppinut, miten tappioden kanssa eletään. Joskus olemme kaivaneet arkistoista tuotteen, jonka kanssa aikaisemmin epäonnistuimme, mutta mikä on myöhemmin löytänyt suosionsa aivan uudella tasolla!

Asiakaskunnan tunnistaminen ja myynnin ja markkinoinnin segmentoiminen nivoutuu lähesteisesti työarkeeni. Markkinoinnin kanssa mietimme yhteistyössä mm. uutiskirjeiden ja tarjouksten sisältöjä. Palvelutuotannon kanssa pyrin löytämään eri asikasryhmille sopivia tuotteita ja uudistaa palvelujemme sisältöja tasaisesti.

Myynnintekijä 

Oma työni ei niinkään ole B2B myyntiä, mutta kohtaan asiakkaita paljon erilaisissa tapahtumissamme ja mm. messuilla. Asiakkaalle pyrin aina tarjoamaan mahdollisimman laajan kattauksen palvelutarjonnastamme. Verkostoituminen mm. alan muiden ammattilaisten kanssa on tuottanut monta hedelmällistä yhteistyöprojektia, jotka osa ovat jatkuneet jo vuosia. Esimerkkinä Me&I messuilla alkanut yhteistyö Raxun ja Hyvä Terveys lehden kanssa. Tämä yhteistyön on antanut kiiteltyä lisäarvoa asiakkailemme ja tuonut tapahtumiimme paljon uusia asiakkaita.

Palvelutuotteistaja 

Työni osana Vierumäen myynti- ja palvelutuotantotiimiä on paljolti juuri tätä. Alan seuranta, verkostoituminen, palvelujen tuotteistaminen, hinntoittelu ja myynnin ohjeistus liittyvät kaikki tähän. Viime vuoden aikana tuotesuunnitteluun on tullut vahvasti mukaan myös asiakas. Tuotekeskeisyydestä on siirrytty asiakaskeskeisyyden aikaan; Asiakkaan valta on kasvanut! Erilaiset asiakaspaneelit ja raadit sekä kyselyt ovat tulleet jäädäkseen. Alati kehittyvät digisovellukset ohjaavat omalla sektorillaan tätä kuin myös koko myyntityötä.

Yhteispelin rakentaja

Organisaatiomme on melko laaja ja nykyajan  mukaisesti melko usein uudistuva/ muuttuva. Omaa työni ohjaa strategia sekä toimintasuunnitelmat koko opiston näkökulmasta. Ei riitä, että osaan toimia myynnin toimintasuunnitelman mukaisesti. Yhteisyötä tulee tehdä myös palvelutuotannon, ravintolamaailman sekä vahvasti myös Suomen Urheiluopiston toimijoiden kanssa. Liikuntatuotteistamme vielä iso osa suuntautuu vapaan sivistystyön puolelle ja haen jatkuvasti uusia asiakkuuksia myös tälle puolelle. Esimerkkinä Suomen Kuurojen Urheiluliitto, jonka toiminnanjohtajaan tutustuin aikanaan eräässä koulutuksessa. Nyt SKUL on ollut merkittävä asiakkaamme jo vuodesta 2006 saakka. Nuorten ja aikuisten leirien lisäksi yhteistyö on lisääntunyt myös ”verolliselle puolelle”. Liitto on järjestänyt Vierumäellä mm. vuosikokouksiaan ja muita pieniä kokousvierailuja.

Digisoveltaja

 Myyntiorganisaatiossamme työkalumme eivät ole parhaalla mahdollisella tasolla. Hallitsen kaikki käytössä olevat sovellukset ja päivitän verkkosivujamme myös oman vastuualueeni osalta. Myynnin tehostamiseksi olisi kiva tuoda mukaan esim. POP-UP ikkunat. Somessa toimimme aktiivisesti ja asiakkaiden tavoittaminen sitä kautta on varsin tehokasta. Esimerkiksi hyvän olon tapahtumiimme ja ja juoksutapahtumiimme on tullut useita ilmottautumisia facebook tykkkäämisten ja sivujakojen kautta.

Kosmopoliitti

 Vierumäen tarjoamat mahdollisuudet ovat moninaiset ja voimme tarjota tuotteitamme hyvin erilaisille asiakasryhmille. Kosmopoliittisuus syntyy kuin itsestään, mutta välillä on syytä asiakastakin muistuttaa, että olemme urheiluopistolla! Urheiluopiston tiloihin ei voi esimerkiksi luvata kuohuviinejä. Mutta sen sijaan, kun vieraanamme oli Kiinan naisten jääkiekkojoukkuen teimme heille  aamiaiseksi riisivelliä, koska se oli heille erityisen tärkeää!

Itsensä johtaja

 Itsensä johtaminen on tavoitteellisuutta, itsetuntemusta ja sen kehittämistä. Psyykkistä ja fyysistä henkilökohtaista hyvinvointia, stressin ja ajankäytön hallintaa, muutosvalmiutta ja muutosten hallintaa.

 Organisaation strategia ja osastojen toimintasuunnitelmat luovat pohjan omille tavoitteille, joita seuraan ja joista raportoin säännöllisesti. Toisella puolella toimintaani ohjaa asiakas; häntä haluan palvella parhaimpani mukaan! Hyvä fyysinen kunto, harrastukset ja perhe tukevat ja antavat voimaa – väsyneenä ja uupuneena ei pysty olemaan innovaatinen ja luova. Ihminen on kokonaisuus, jossa kaikki vaikuttavat kaikkeen.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *